יום שבת, 6 בדצמבר 2014

לקראת יורו 2014

בית א

הונגריה


אַת אניטה גֶרְבִּיץ. את אחת המרכזות הטובות בכל הזמנים. בשנתיים האחרונות זכית סוף סוף בליגת האלופות, פעמיים. ביורו הקודם הובלת את נבחרתך למדליית הארד. עכשיו את בת 31, והיורו הולך להיות אצלך בבית, בהונגריה. זאת ההזדמנות הגדולה שלך לזכות במדליית זהב עם הנבחרת ולהפוך לאגדה. ואז, בדיוק חודשיים לפני היורו, את נכנסת להיריון.

מזל טוב לאניטה, שהולכת להיות אימא. מזל פחות טוב לנבחרת הונגריה, שתחסר בטורניר את השחקנית החשובה ביותר שלה, דווקא כשיש לה הזדמנות לנצל את יתרון הביתיות ולזכות בטורניר. 

למה להיות בעדן: יש להן קהל שימלא את המגרשים, יש להן את קריאת העידוד הכי מביכה, "רִיָה, רִיָה, הונגַרִיָה", ויש להן את השחקנית עם השם הפרטי הכי מגניב, זִיטָה, ושם המשפחה הכי בלתי ניתן לביטוי, Szucsánszki.


שחקניות מפתח: אניטה גרביץ,  סוזאנה טוֺמוֺרי (מקשרת, ידועה ביכולתה לפצוע שחקניות יריבות ללא ייסורי מצפון).


ספרד

הספרדיות, שידועות גם בכינוי "ההן שמשחקות באותה ליגה עם עמית איזק וניצן דונאי", זכו במדליית הארד באולימפיאדת לונדון 2012, ונכשלו ביורו ובמונדיאל שבאו אחריה. כמחצית משחקניות הנבחרות משחקות בחו"ל, וינסו לנצל את הניסיון שלהן כדי לזכות במדליה. יש לספרדיות הרבה שחקניות טובות, אבל אין להן כוכבת-על ללכת אליה כשהמצב קשה.

למה להיות בעדן: עם פרומו מלהיב כזה:



איך אפשר לא להיות בעדן?

שחקניות מפתח: אֵלי פִּינֶדוֺ (פינה שמאל, המנהיגה של הנבחרת ואחת השחקניות האהובות בעולם), סנדרינה ברבוסה (מקשרת, השחקנית היחידה בנבחרת שיכולה להיות בלתי ניתנת לעצירה ביום טוב).

רוסיה

העשור הקודם היה תור הזהב של כדוריד הנשים הרוסי, ובמהלכו זכתה הנבחרת בארבע אליפויות עולם. לעשור החדש הן לא ממש הגיעו. כדוריד הנשים ברוסיה נמצא בנסיגה, הרוסיות לא העפילו לאליפות העולם הקודמת, והיציעים במשחקים מתמלאים רק אם מביאים חיילים רוסים כדי למלא את השורות (ולהפחיד את היריבות). יש לרוסיות לא מעט כישרון, אך הן מגיעות הפעם בתור אנדרדוגיות ולא פייבוריטיות.

למה להיות בעדן: כמעט כל הנבחרות והשחקניות ביורו 2014 נחמדות להפליא. זאת בעיה כמובן, כי כל טורניר טוב צריך גיבור רע. בדיוק בשביל זה יש את רוסיה. קחו את הפלישה לאוקראינה, החוקים ההומופוביים וארקדי גיידמאק, תוסיפו את האלמוניוּת היחסית של השחקניות הרוסיות שלא מאפשרת להזדהות איתן, ותקבלו את הגיבורה הרעה האולטימטיבית. ככל שרוסיה תצליח יותר, כך נוכל לשנוא אותה יותר. וליהנות מזה.

שחקניות מפתח: אקתרינה אִילִינָה (מקשרת).


פולין

פולין היתה הנבחרת המפתיעה של אליפות העולם והגיעה עד לחצי הגמר. האהדה הלאומית והעולמית שהיא זכתה לה הרקיעה שחקים, והלחץ גרם לה לקרוס בחצי הגמר. עם המקום הרביעי מהאליפות ההיא, הציפיות מהנבחרת הפולנית גדולות הפעם, וספק אם תצליח לעמוד בהן. אולי הכוכבת קרולינה קוּדלַאץ' תוכל לעזור בעניין הלחץ, בזכות לימודי הדוקטורט בפסיכולוגיה שלה.

למה להיות בעדן: השם הפרטי של השוערת גַפְּסְקָה הוא מַלְגוֺרְזָאטָה. מגיע לה פיצוי על זה.

כך נראית מלגורזאטה טיפוסית
שחקניות מפתח: אַלִינָה ווֺיְטַאס (מקשרת, 1.91 מטר עם זריקה אימתנית), קרולינה קוּדלָאץ' (מרכזת/מקשרת שלא נכנעת אף פעם).


בית ב

נורבגיה

לפעמים הודעת SMS אחת יכולה לשנות הכל. היידי לוקה בת ה-31, פיבוט נבחרת נורבגיה, הודיעה על פרישה מהנבחרת אחרי אליפות העולם. בלעדיה נורבגיה הפסידה במשחקי ההכנה, ונורה מורק, הכוכבת החדשה של הנבחרת, שונאת להפסיד. אז מורק סימסה להיידי לוקה ושאלה אם תסכים להיות מתנת הכריסטמס שלה ולחזור לנבחרת. לוקה הסכימה, ועכשיו נורבגיה תיהנה שוב מכישוריה של אחת הפיבוטיות הטובות בעולם.

נורה מורק והיידי לוקה
נורבגיה זכתה בארבע אליפויות אירופה רצופות עד שהפסידה בגמר האליפות הקודמת למונטנגרו, וגם אז רק אחרי שתי הארכות. 8 מ-14 השחקניות דאז פרשו, ונורבגיה הובסה נגד סרביה באליפות העולם. בזמן של חילופי דורות, כשהשוערת קתרין לונדה בהיריון ולא תשחק, נורבגיה כבר אינה נחשבת לזוכה אוטומטית כמו בעבר, אך היא עדיין אחת המועמדות הבולטות לתואר. 

למה להיות בעדן: אין מדינה שאוהבת כדוריד נשים יותר מנורבגיה. חצי מהאוכלוסייה צפה בנבחרת הלאומית מנצחת בגמר אליפות העולם 1999, בטלוויזיה הרוויחו יותר ממיליון דולר על שידורי הכדוריד באולימפיאדת 2008, וערוץ טלוויזיה משדר את כל משחקי הליגה.

שחקניות מפתח: נורה מורק (מקשרת, אולי השחקנית שהכי כיף לראות בכדוריד הנשים כיום), היידי לוקֶה (פיבוט, ידועה במרפקים המכאיבים שלה).

דנמרק

דנמרק זכתה בשלוש אולימפיאדות רצופות בין 1996 ל-2004, אבל מאז הידרדרה ולא זכתה במדליה עד אליפות העולם האחרונה, שבה הגיעה למקום השלישי. הבעיה הגדולה שלה בשנים האחרונות היתה איבוד העשתונות בדקות האחרונות, שנבע מהעובדה שאין לנבחרת סופרסטארית שהכדור יילך אליה בדקות האחרונות, וגם מחוסר ניסיון. שש משבע שחקניות ההרכב של דנמרק הן בנות פחות מ-25. לדניות עדיין אין סופרסטארית, אבל יש להן אוסף של שחקניות מצוינות, שהניסיון שכבר צברו הופך אותן לאחת הנבחרות החזקות ביותר בטורניר.

למה להיות בעדן: כי השוערת שלהן, סנדרה טופט, נוקמת במי שפוגעת בה:



שחקניות מפתח: אין, כל השחקניות חשובות באותה מידה. עם זאת, כדאי לשים לב ללוּאיסֶה בּוּרְגָארְד (מקשרת עם רוח לחימה אדירה) ולמרכזות, קריסטינה קריסטיאנסן ולוטה גריגל, שיהיו אלה שיצטרכו לחלק נכון את הכדורים בין כולן.

רומניה

הנבחרת הרומנית ידועה בקריסות המרהיבות שלה במשחקים מכריעים, שהגיעו לשיא באליפות העולם בשנה שעברה, כשהרומניות שמטו יתרון של חמישה שערים נגד פולין בעשר הדקות האחרונות. דווקא הנבחרת עד גיל 18 הדהימה כשזכתה השנה באליפות העולם, והנבחרת הבוגרת תנסה לקבל ממנה השראה. ההצלחה שלה תלויה בסופרסטארית כריסטינה נֵאַגוּ (Neagu), שנמצאת בכושר מצוין ואף כבשה 14 שערים במשחק ידידות בשבוע שעבר. הכול עובר דרכה, והמאמן טאדיצ'י מקבל ביקורת על המחסור בתוכנית ב'.

כריסטינה נאגו, או בשמה השני, "נבחרת רומניה"

למה להיות בעדן: האוהדים הרומנים הם הטובים ביותר בכדוריד הנשים. שלב הבתים ישוחק בעיר דברצן, הסמוכה לגבול ההונגרי עם רומניה, ואלפי אוהדים ילוו את הנבחרת הרומנית. זה אומר גם שיש פוטנציאל לקטטות הגונות בשלב הבתים השני אם הונגריה תפגוש את רומניה, שתי מדינות שלא אוהבות זו את זו.

 שחקנית מפתח: כריסטינה נֵאַגוּ (מקשרת). 

אוקראינה

הנבחרת האוקראינית האלמונית יחסית ניצלה את הבית הקל שלה, ניצחה את אוסטריה ועלתה ליורו. הבית היה קל, אבל החיים של האוקראיניות לא היו קלים: בעקבות הפלישה הרוסית למדינה, הנבחרת נאלצה לשחק את שני משחקי הבית האחרונים שלה מחוץ למדינה. אוקראינה תהיה אנדרדוגית מובהקת, אך יש לה סיכוי להפתיע. במוקדמות היא הפסידה לדנמרק רק אחרי משחקים צמודים.

למה להיות בעדן: אם אוקראינה ורוסיה יעלו מהבתים המוקדמים שלהן, הן ייפגשו בשלב הבא. אפשר רק לדמיין את מה שהולך להיות שם. זה עשוי להיות הקרב הגדול ביותר מאז משחק "הדם במים" בין נבחרות הכדורמים של הונגריה ורוסיה ב-1956.

שחקניות מפתח: אירינה גליבקו (מרכזת), ויקטוריה בּוֺרוֺשֶנקוֺ (פינה שמאל), אולגה ניקוֺלַיֶינקוֺ (מקשרת).


בית ג

שבדיה

בניגוד לשכנותיה הסקנדינביות, שבדיה לא ידועה באהבתה לכדוריד נשים. האולמות לא מתמלאים והנבחרת מעולם לא זכתה בתואר חשוב, אם כי סיימה סגנית ב-2010. אולי בגלל חוסר הפופולריות, התקשורת עוסקת יותר ברכילות ובמראה החיצוני של השחקניות השבדיות ופחות ביכולתן המקצועית. השטחיות בלטה בעיקר באולימפיאדת לונדון, שבה העיתונאי האמריקאי המפורסם ביל סימונס לא הפסיק להלל את יופיין של הכדורידניות השבדיות, בטור מצוין מכל בחינה אחרת על כדוריד נשים ( אם תקראו אותו, תדלגו על חמש הפסקאות הראשונות והמשעממות). בטור תמצאו משפטים כמו: "האם ציינתי שבמשחק היו מעורבות נשים דניות ושבדיות? היציעים היו מלאים - כאילו שלחו קריאת חירום לסוטים בכל רחבי לונדון". 

כאילו זה לא מספיק, שלוש שחקניות שבדיות פרסמו תמונה שלהן חוגגות עם יוסיין בולט את הזכייה שלו בזהב:

ג'אמינה רוברטס, בלה גולדן ואולריקה אגרן עם יוסיין בולט

התמונה יצרה חרושת שמועות על החגיגות, ואחרי שהשבדיות טענו שהן רק החליפו ברכות עם בולט, עיתון רכילות שבדי טען שהן בילו בחדרו שעה וחצי, וחישב ש"זה השאיר חצי שעה של ברכות לכל אחת".

למה להיות בעדן: הגיע הזמן שיכירו ביכולת המקצועית של השבדיות ולא ידברו רק על איך שהן נראות. לשבדיות יש שחקניות מוכשרות והן יכולות להיות הנבחרת המפתיעה של הטורניר.

שחקניות מפתח: איסבלה "בֶּלָה" גולדן (מרכזת), ולידה סגל מאוזן ואיכותי.

גרמניה

באליפות העולם גרמניה איבדה את הכוכבת קרסטין וולבולד רגע לפני האליפות. בלעדיה, סוזאן מולר לקחה את הנבחרת על גבה עד רבע הגמר. וולבולד חזרה מאז לכושר טוב ותככב בנבחרת, אך הפעם דווקא סוזאן מולר פצועה ובספק לאליפות. נשאר רק לדמיין כמה גבוה יכולה גרמניה להגיע עם סגל מלא. 

למה להיות בעדן: הפיבוט אניה אלטהאוס היא סַפָּרית, וידועה בתספורות המופרעות שלה. רק שחקנית אחת בנבחרת מוכנה שאלטהאוס תעשה עליה ניסויים, השוערת קלרה וולטרינג. "לשתינו לא אכפת מה אנשים חושבים על מה שיש לנו על הראש". ככל שגרמניה תתקדם יותר בטורניר, כך יש סיכוי שנראה תספורות מופרכות יותר.

וולטרינג ואלטהאוס
שחקניות מפתח: קלרה ווֺלטֶרינג (שוערת), סוזאן מולר (מקשרת, בספק לאליפות בגלל פציעה).

קרואטיה

קרואטיה לא זכתה מעולם בתואר, לא העפילה לאליפות העולם לפני שנה, רוב השחקניות שלה משחקות בקבוצות מקומיות בינונית, וההישג הגדול ביותר שלה היה המקום החמישי באליפות אירופה לפני עשרים שנה. אז למה הקרואטיות מאמינות שהן יכולות להגיע לפחות לחצי הגמר? בזכות שתי סיבות: הראשונה היא יתרון הביתיות. השניה היא אנדראה פנזיץ', שהכתפיים הצנומות אך העוצמתיות שלה ינסו לסחוב עליהן את הנבחרת כולה. בגובה של 1.86 מטר ועם זריקה אדירה, היא יכולה להיות בלתי ניתנת לעצירה.

פנזיץ'. אפילו ככה אי אפשר לעצור אותה
למה להיות בעדן: קרואטיה היא אחת משתי המארחות של הטורניר. אם רוצים יציעים מלאים ואווירה טובה, רצוי שהיא תמשיך לפחות עד שלב הבתים המרכזי.

שחקנית מפתח: אנדראה פֶּנֶזִיץ' (מקשרת).

הולנד

באיגוד הכדוריד ההולנדי החליטו שהנבחרת צריכה להעפיל לאולימפיאדת ריו 2016, והגו רעיון מבריק: כדי לגבש את הנבחרת, כל השחקניות ההולנדיות יחזרו לשחק בליגה ההולנדית לקראת האולימפיאדה. באיגוד רק שכחו שלשחקניות כבר יש חוזים בקבוצות זרות, שאין להן מה לחפש בליגה המקומית החלשה, ושהולנד בכל מקרה לא מספיק טובה כדי להעפיל לאולימפיאדה. האיגוד נאלץ לוותר, והכוכבות ההולנדיות ימשיכו לשחק בליגות זרות. הסיכוי שלהן להגיע לריו קטן, הסיכוי להגיע רחוק ביורו קצת יותר גדול.

למה להיות בעדן: כי הסרטון הזה היה כנראה סרטון כדוריד הנשים הפופולרי ביותר של השנים האחרונות: 


ועם יותר משלושה מיליון צפיות, ההולנדית ניקֶה גרוּט (בצהוב) היא כנראה אחת השחקניות הפופולריות בעולם. דרך אגב, היא גם שחקנית מצוינת.

שחקניות מפתח: קורנליה "ניקֶה" גרוּט (מרכזת, נחשבת לאחת הטובות בעולם בתפקידה), אֶסְטֶבַנָה פּוֺלְמַן (מקשרת).


בית ד

מונטנגרו

עברו שנתיים מאז שמונטנגרו הקטנה הדהימה את אירופה וזכתה ביורו 2012, חצי שנה אחרי שזכתה במדליית הכסף באולימפיאדת לונדון. בלונדון זאת היתה בויאנה פופוביץ' שכיכבה ליד הכוכבת הגדולה, קטרינה בולאטוביץ'. ביורו 2012 זאת היתה מילנה קנזביץ' שכיכבה לצד בולאטוביץ'. מאז פופוביץ' פרשה, קנזביץ' הידרדרה ביכולתה ומתרכזת בלנגוח ביריבות, ובולאטוביץ' נשארה לבד באמצע, וגם היא לא בשיאה. למונטנגרו עדיין יש כישרון, בעיקר באגפים עם שתיים מהקיצוניות הימניות הטובות בעולם, יובנקה רדיצ'ביץ' ורדמילה פטרוביץ', אבל זה לא יספיק אם קנזביץ' לא תעזור לבולאטוביץ' במרכז ההתקפה.

למה להיות בעדן: מונטנגרו היא מדינה של 600,000 תושבים בלבד, וזכייה שלה תרגש כל חובב ספורט ואפילו תכניס את כדוריד הנשים לכותרות, כמו שעשתה ב-2012 עם כתבות במעריב ובהארץ. עוד לפני כן הן ריגשו את העולם בגמר האולימפיאדה, כשחצי דקה לסיום הן הבינו שהן מפסידות ונעמדו ומחאו כפיים ליריבה הנורבגית, באקט ספורטיבי שקנה את לבם של הצופים.

שחקניות מפתח: קטרינה "קַאצָ'ה" בּוּלַאטוֺביץ' (מקשרת), יוֺבַנְקָה "יוֺקָה" רַאדִיצֶ'בִיץ' (פינה ימין). 

צרפת

הן טובות, הצרפתיות, אבל בדרך כלל הן משאירות תחושה שהיו יכולות להשיג יותר. יש להן רק תואר אחד, אליפות העולם ב-2003, והרבה יותר "כמעטים". אולי זה בגלל שרובן משחקות בליגה הצרפתית, שהקבוצות בה מפספסות הזדמנויות כמו הנבחרת, ולא צוברות מספיק ניסיון באירופה. עכשיו כבר אין לצרפתיות תירוצים של חוסר ניסיון או של פציעות, וכמו שאומר מאמן הנבחרת בעצמו: "אם הפעם לא נזכה במדליה, נצטרך לחשוב מה לא בסדר אצלנו".

למה להיות בעדן: אלכסנדרה לַקְרַבֶּרֶה היתה ב-2012 הספורטאית הצרפתייה הרביעית בלבד, שהכריזה באופן גלוי על אהבתה לנשים. כנראה שבצרפת זה עדיין לא מובן מאליו, ואפשר לשבח את האומץ של לקרברה.

לַקְרַבֶּרֶה בראיון שבו סיפרה על בת זוגה
שחקניות מפתח: אלכסנדרה לַקְרַבֶּרֶה (מקשרת), אליסון פֲּינוֺ (מרכזת).

סרביה

סרביה סובלת ממכת פציעות קשה לפני הטורניר. כל ארבע הכוכבות הגדולות שלה בספק: השוערת קתרינה תומאסביץ' והפיבוט דרגנה צבייץ' לא התאמנו בשבועות האחרונים אך כנראה יתאוששו, הסופרסטארית אנדראה לקיץ' עוברת טיפולים אינטנסיביים בתקווה להגיע מוכנה לפתיחת הטורניר, והמקשרת סאניה דמיאנוביץ' סובלת מבעיה בברך וייתכן שכלל לא תשחק. עם כל השחקניות האלה בריאות, סרביה הגיעה עד לגמר אליפות העולם בעונה שעברה, שנערך אצלה בבית לעיני קהל שיא של 20,000 צופים. ההצלחה שלה ביורו תלויה בהחלמתן המהירה.

למה להיות בעדן: אם סרביה וקרואטיה יעלו מהבתים שלהן, הן יפגשו זו את זו בשלב הבתים המרכזי, וזאת יכולה להיות מהומת ענק שתשים את המזל"ט האלבני בכיס הקטן.

שחקניות מפתח: הפצועות: אנדראה לֶקיץ' (מקשרת, אחת השחקניות הטובות בעולם), דְרַגַנָה צְבִיִיץ' (פיבוט), סַאנְיָה דַמְיאנוֺבִיץ' (מקשרת). 

סלובקיה

הנבחרת האלמונית של הטורניר, שאמורה להיות גם החלשה ביותר. סלובקיה ניצלה הרכב חסר של צרפת, במשחק חסר משמעות מבחינת הצרפתיות, כדי להוציא תיקו ביתי ולהבטיח את ההעפלה ליורו. זאת הפעם הראשונה בעשרים השנים האחרונות שסלובקיה מעפילה לטורניר חשוב.

 למה להיות בעדן: בדיחה צ'כית מפורסמת הולכת ככה: "סלובקי מגיע לפגישה עם פסיכולוג, ומספר לו שהוא סובל כל הזמן מרגשי נחיתות. הפסיכולוג שואל אותו: 'אתה במקרה סלובקי?' הסלובקי עונה שכן, והפסיכולוג קובע: "אם ככה, הכל בסדר אצלך. אתה באמת נחות'."

הצ'כים אוהבים לצחוק על הסלובקים, אבל ביורו 2014 סלובקיה תשחק וצ'כיה לא. זאת ההזדמנות של הסלובקים להראות שהם לא נחותים. אולי פעם אחת הבדיחה תהיה על חשבון הצ'כים. 

שחקניות מפתח: המבקיעות הבולטות במשחקים המכריעים במוקדמות היו סימונה סארקובה ופטרה בנושקובה. מעבר לכך לא ידוע הרבה על הסלובקיות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה